torsdag 3 september 2009

Vardagsum & matsal blir mer ombonat

När vi flyttade in var vardagsrum och matsal målade i en ljusljusrosa nyans. Rummet är stort och ljust, men kändes lite naket och kalt. Vår ambition med rummet var att det skulle bli lite varmare, mer herrgårdinspirerat med vacker spegelpanel i brösthöjd. Vi började titta runt på det man kunde köpa färdigt, men ännu en gång upptäckte vi att priserna är helt löjliga, från ca 425:- per löpmeter upp till hur mycket som helst... Dessutom var de då inte är så höga som vi önskade, så det blev för K att dra på sig snickarbyxorna igen :) Jag får alltid vara hans lärling/hantlangare/allt-i-allo när han bygger, så jag sitter inte direkt och mumsar chokladpraliner medan han jobbar om det är nån som trodde det!


Började sätta upp gipsskivor runt hela rummet i den höjd vi ville att spegelpanelen skulle vara.

Sen var det en hel del sågande av lister i olika tjocklek och sort, för att bygga själva speglarna.


Vi satte en horisontell list ca 10 cm ovanför speglarna för att balansera upp mot golvlisten som skulle komma sedan.


Här har jag börjat måla den övre delen av väggen i en mjuk kaffe latte-färg.
Vi hade i lägenheten haft samma färg i badrummet i lägenheten tidigare och gillade den så mycket, så vi tänkte att vi kör på den här med. Plus att den skulle matcha parkettgolvet samt våra mörkbruna möbler på ett bra sätt.


Övre kantlisterna på plats. Det var lite pyssel att få en list upptill som jag kan ställa saker på, samtidigt som den skall vara lite tiltad utåt, men K fixade det.

Här ser man med golvlisten hur det kommer att se ut


Vid braskaminen lämnade K en bit ogjord, för att kunna bygga en platsbyggd vedförvaring. Här har jag börjat måla första varvet vitt.


Fösta varvet klart :)
Vedförvaringen färdig! Två Ikeasäckar fyller den precis till bredden med ved till många mysiga brasor.

3 kommentarer:

  1. Hej!! Snubblade just in på din blogg! Vad fint det blev med spegelpanelen, visst är det härligt när man ser det färdiga resultatet och hur bra det vart!
    Ha det gott å de!!
    ;0) Helene

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Snubblade precis in på bloggen jag med. Satt och letade lite inspiration för att göra höga lister/panel. Ert blev mycket fint.. I stil med vad jag hade tänkt mig, fast inte riktigt lika höga. Mycket smakfullt! /Patrik

    SvaraRadera
  3. Så himla snyggt det blev.
    Hittade din blogg när jag letade efter tips på att göra egen spegelpanel då det är löjligt dyrt, så tack för tipset!:)

    SvaraRadera