fredag 4 september 2009

Köket fortsätter växa


Såhär såg det mer eller mindre ut när vi var klara med köket i aug-08. Jag var helt lyrisk över volymen i rummet och att det var så ljust och luftigt. K tyckte att vi skulle bygga vidare mot där frysen stod, men jag var rädd att det skulle kännas trångt. Hur som helst, efter att ha bott in oss i ett halvår, kunde jag inte annat än att hålla med :) Vi behövde lite mer förvaring och jag ville hur som helst ha ett vitrinskåp av något slag, så det bar av till IKEA (vårt andra hem) igen.

Vi köpte en lite bredare skåp nertill med utdragbara våningsplan som vi nu använder som skafferi. Mellan det skåpet och frysen har vi en insats med små fack, för lite smått och gott som gärna dräller runt i köket annars. På väggen hänger skåp med vitrindörrar, där jag har ställt in alla mina vackra pressglasskålar samt vår Swedish Grace-servis :) Det finns även en liten insats för våra viner. (Vi är inte alltför farliga på den fronten, så en och annan tom flaska ligger där också- mycket bra kavelsubstitut om jag får säga det själv *hihi*) K satte pärlspont på väggen för att binda ihop det mer till en möbel och satte upp spottar o samma bänkskiva som vi har i övriga köket. Gissa hur tur vi hade när vi kom på att vi inte kollat hur många knoppar som skulle behövas till den nya delen. Vi hade några porlinsknoppar kvar i en påse och när vi kollade efter så hade vi PRECIS 5 stycken kvar, vilket var exakt vad som behövdes. *flax* Den grågröna trappstolen köpte vi på en loppis här för 50-lappen och vi älskar den! Lampan ovanför köksbordet är också från IKEA och ser ut som knackad zink. Jag såg dom när vi kom, men K var inte alltför imponerad av dom så jag lät dom ligga... tills nästa dag då jag köpte 2 stycken ! (och då var dom på rea-hurra!)


Det finns en jättemysig loppis i en gammal skola några mil bort och en lördag tog jag o K bilen och åkte dit. Vi hittade denna söta lilla kökssoffa i den traditionella grågröna 40-talsfärgen, längst ner i ett rum med diverse bråte. 400:- och den var vår!!! Men hur skulle vi få hem den...? K skrattade lite lätt och sa: -Det är därför vi har en kombi älskling, erkänn att det är bra att ha en kombi, kom igen låt mig höra dig säga det...
Till saken hör att jag gillar små bilar, jag gillar att se på små bilar, köra små bilar, parkera små små bilar, tanka små bilar osv. Det är liksom inga fel med små bilar, förutom trafiksäkerheten då, som inte går att jämföra med en bamsestor saab 9-5 kombi som vi har. Jag råkade ut för en trafikolycka och sen dess har jag förbud på små bilar. Hur som helst, nu var ju tvungen att erkänna att det var rätt så läckert att bara kunna skuffa in en kökssoffa sådär i bilen och till och med kunna stänga bakluckan! K log för sig själv hela vägen hem, kan jag tillägga.

1 kommentar:

  1. Hej tjejen,
    Kul att du vågar blanda gammalt och nytt!
    Vill även passa på att tipsa om min nya tävling på http://designskolan.blogspot.com/
    Du kan vinna en plats på en inredningskurs, värd 12500 kronor! Tävlingen pågår tom 4 oktober. Välkomna att delta, och tipsa gärna andra.

    SvaraRadera