söndag 6 september 2009

För att sammanfatta vintern 08/09


Vi fick veta att vårt hus ligger i ett sk. kallhål. Denna syn var mer en regel än ett undantag på morgnarna när man skulle till jobbet. Tack och lov hade vi det varmt och mysigt inomhus och kylan gav oss en god anledning att varje kväll tända en mysig brasa och en massa ljus.


På väg till bussen... Att plumsa i snö på en oplogad väg med snö upp till knäna är inte direkt en drömstart på morgonen *ler* Jag njuter verkligen av att ha min egen lilla bil nu (som dock inte är en liten bil, men iallafall mindre än en kombi).

I vintras upptäckte vi även att vår tomt och uppfart är riktigt, riktigt stor. Och tack vare att vi har åkrar runtomkring så driver snön riktigt bra, vilket innebär att man när man kom hem från jobbet, inte ens fick in bilen på gården utan fick parkera den på den kommunalt plogade vägen, plumsa fram till lagårn och ta fram spadarna och börja gräva. Som mest tror jag vi hade fått runt 40 cm snö och att skotta uppfarten tog alltid drygt 3 timmar. En och en halv om vi båda hjälptes åt. Vi fick en snöskovel av K´s mormor och det hjälpte att spara ryggarna litegrann. Vi kastade avundsjuka blickar upp mot granngården där de susade fram med en snöslunga, och på ett ögonblick hade de plogat hela deras gård. Vi hade nu kommit halvvägs på uppfarten längs allén...
Men vi räknade skottningen som träning och ett ganska mysigt sätt att umgås. Det blev en och annan snöboll och massor av skratt när vi tillsammans kämpade mot vädrets vackra makter. Jag har länge längtat efter massor av snö efter att ha bott i stan där allt smälter och blir brunt och fult. Nu fick jag äntligen min riktiga norrländska vinter, så jag klagade inte, inte K heller, vi bara njöt av livet på landet...

5 kommentarer:

  1. Ska det vara snö så ska den vara vit och i mängder..skiner sen solen och man får vara tillsammans med någon kär..ja då kan till och med vintern vara mysig!!

    SvaraRadera
  2. Tack för titten hos mej o kul att du vill tävla! Jaa du, som tvättäkta norrlänning har man skottat lite snö i sina dar...suck. O jag avskyr verkligen vinter o snö så man kan undra vad jag gör här;-)
    Vilket härligt projekt ni har o fint gör ni! Tittar gärna in igen!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Vart har du tagit vägen? Saknar dej!

    SvaraRadera
  4. tjodiladiraj=)

    hoppas allt är på topp och att hösten kommer med en massa myc och pys!
    tänkte bara kika in o önska di och din blog en underbar helg! mys riktigt=)

    Kramar// la petite perle

    SvaraRadera
  5. Efter en lååång arbetsvecka med förkylning med feber är jag nu tillbaka! Skall se om jag inte kan få in några nya inlägg idag, har längtat efter att få blogga mera :)
    Kram!
    E

    SvaraRadera