söndag 23 augusti 2009

Nya köket börjar växa fram



Efter en ny vägg (ingenting är rakt i ett gammalt hus, det är då ett som är säkert) och ny plats på diskho och diskmaskin är det dags att börja bygga upp det nya köket. Min K arbetar som snickare och är van att sätta in kök i alla prisklasser. Han menar på att den största skillnaden mellan billiga och dyra kök är möjligheten till specialanpassade mått osv, inte så mycket luckor och stommar i sig. Vår dröm är att få ett traditionellt gammaldags lantligt ljust kök med härliga arbetsytor, utan att förta den öppna luftiga känslan. Vi köpte köket på IKEA, modellen heter Ståt och är väldigt klassisk, knopparna är vita och av "vitlöksmodell" och kommer från Indiska. Bänkskivan köpte vi på Rusta, detta var att det var det enda stället som hade skivor med tillräcklig tjocklek (40 mm). Jag fick äntligen min fyrkantiga porslinsdiskho, Domsjö, även den från IKEA. Många manade och sa att det skulle vi nog få ångra, den kan ju gå sönder. Här märker man hur olika människor är, jag menar så, att om min dröm är att ha en porslinsho i köket så spelar det ingen roll om den kan gå sönder. Varför ska vi nöja oss med en klassisk rostfri om det inte är det vi vill ha... Händer det så får vi väl köpa en ny, värre än så är det ju faktiskt inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar