fredag 24 februari 2012

Trapphuset aka. tassens rum renoveras

Lite bilder på hur renoveringen av relaxen och tassens rum fortlöper (vilket vi kallar den övre delen av trapphuset till källaren, då han har sitt klösträd och alltid brukar ligga och chilla i solen på sommarhalvåret)


Och den milda sjökortstapeten. Nere i relaxen skall det inte skrika maritim stil och där har vi valt mjukare färger med mer sandiga toner. Vi tänker oss mer en strandnära känsla där.


I hela trapphuset blev det en klassisk randig maritim tapet i rött, blåt och vitt.


Som en tvådelad fondvägg hade vi den här mörkblå tapeten med hamnstäder på.


Jag och pappis stod för tapetseringen. Vi är ett bra team! Här är pappa när vi håller på att sätta upp sjökortstapeten nere i relaxen


K sänkte takhöjden lite och fällde in spottar. Vi spacklade och slipade tillsammans och nu började det vara läge att ta fram tapeterna :)


Vi hjälptes åt att gipsa trapphuset. K mätte och skar till gipsskivorna och jag skruvade upp dem. Det är viktigt att hålla skivorna så stora som möjligt, för ökad stabilitet.



I Tassens rum låg det ett klickgolv och jag mer eller mindre tvingade K at bryta upp det innan han ens hunnit byta om till snickarkläder. Under fanns samma fins trägolv som vi tidigare tagit fram i kök och hall.



Jag bar allt rivningsmaterial till ytterhallen och sen fick K bära bort det, snäll som han är :) Vår majbrasa i år kommer att vara enorm!


Trapphuset färdigrivet. (här började min rygg ge upp kan jag erkänna)


Här har jag börjat att riva ner den gamla panelen. När vi flyttade in var den i gulnad furu, men jag målade den vit rätt så omgående, men nu skall det alltså tapetseras och då måste rubbet bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar